Metodika
SPORTOVNÍ PŘÍPRAVA HRÁČŮ

Sportovní příprava dětí musí obsahovat vždy rozvoj všech pohybových
schopností, s přihlédnutím k jednotlivým senzitivním období.
Obecná tabulka - rozdělení
Etapa
Kategorie
Věk
Charakter přípravy
% všestranné/speciální
1.
Přípravka
0 – 9
Všestranná
80/20
2.
Elévové
9 – 11
Všestranná
60/40
3.
Mladší žáci
11 – 13
Všestranně specializovaná
50/50
4.
Starší žáci
13 – 15
Všestranně specializovaná
40/60
5.
Dorostenci
15 – 17
Speciální příprava
35/65
6.
Junioři
17 – 19
Speciální příprava
30/70
7.
Muži
19 –
Vrcholová příprava
10/90
Doporučované poměry času vyjádřené v % věnované
rozvoji jednotlivých pohybových schopností:
V rámci času věnovanému na tréninku OSP i FLORBALU
Kategorie
Rychlost
Obratnost
Síla
Vytrvalost
Hry
Přípravka
20%
30%
0%
30%
40%
Elévové
20%
20%
10%
15%
35%
Mladší žáci
20%
20%
10%
15%
35%
Starší žáci
20%
15%
15%
15%
30%
Dorostenci
20%
15%
20%
20%
25%
Junioři
20%
15%
20%
25%
20%
NÁCVIK FLORBALOVÝCH DOVEDNOSTÍ:
Specializace podle jednotlivých postů provádět nejdříve od kategorie
starší žáci (snaha o univerzálnost hráčů)
ČINNOST BRANKÁŘŮ DLE VĚKOVÉ STRUKTURY
Přípravka
Všechna cvičení provádět zábavnou a hravou formou,
pozitivně děti motivovat tak, aby všechna cvičení dělaly se
zapálením a tudíž v plné rychlosti a správně!
TEORETICKÁ PŘÍPRAVA
- Základy pravidel
- Základy hygieny
- Denní režim
- Atletická abeceda
- Dynamický strečink (před)
- Statický strečink (po)
VŠEOBECNÁ PŘÍPRAVA
- Obratnostní cvičení
- Rychlostní cvičení
- Kompenzační cvičení
VEDENÍ MÍČKU
- Tlačení míčku vpřed i vzad
- Tažení míčku vpřed i vzad
- Vedení míčku v různorodých slalomových drahách
- Krátký a dlouhý hokejový dribling na místě
- Krátký a dlouhý hokejový dribling v běhu
- Krátký a dlouhý florbalový dribling na místě
- Krátký a dlouhý florbalový dribling v běhu
PŘIHRÁVÁNÍ A ZPRACOVÁNÍ MÍČKU
- Základy nahrávek tahem na místě
- Základy nahrávek tahem v pohybu
- Stažení přihrávek pohybem florbalky za tělo
- Ukazování si florbalkou na přijíždějící míček
HRA
- Různé hry s florbalkou a míčkem
- Hra formou malého florbalu 1:1, 2:2 a 3:3
- Různé modifikace (2 míčky, jinak branky, atd.)
Každý hráč vycházející z kategorie PŘÍPRAVKA by měl zvládat všechny
dané body v rychlosti a v plném pohybu, pokud zvládá všechny dané
body dříve, je snaha ho přesunout do kategorie vyšší.
Elévové
Cvičení provádět co nejvíce formou soutěží, individuálních i týmových.
Pozitivně děti motivovat tak, aby všechna cvičení dělaly se zapálením
a tudíž v plné rychlosti a správně! Většinu cvičení provádět v pohybu,
ne staticky ve stoje!
TEORETICKÁ PŘÍPRAVA
- Základy pravidel
- Základy hygieny
- Denní režim
- Klubismus
- Dynamický strečink (před)
- Statický strečink (po)
VŠEOBECNÁ PŘÍPRAVA
- Atletická abeceda
- Obratnostní cvičení
- Kompenzační cvičení
- Rychlostní cvičení
VEDENÍ MÍČKU
- Krátký a dlouhý hokejový dribling na místě
- Krátký a dlouhý hokejový dribling v běhu
- Krátký a dlouhý florbalový dribling na místě
- Krátký a dlouhý florbalový dribling v běhu
- Vedení hokejovým driblingem vpřed i vzad
- Vedení florbalovým driblingem vpřed i vzad
- Tlačení míčku vpřed i vzad
- Tažení míčku vpřed i vzad
- Vedení míčku v slalomových drahách
- vpřed i vzad + obratnostní prvky
- Vedení míčku jednou rukou (horní)
- Vedení míčku na bekhendu
- Dribling ve vzduchu
UVOLŇOVÁNÍ HRÁČE S MÍČKEM
- Přehazování míčku přes překážku (mantinel…)
- Otočka forhendová, bekhendová
- Kličkování
- Stahovačky (různé typy)
- Prohazování soupeře
- Základy klamání
- Pokrytí míčku tělem
- Situace 1:1
UVOLŇOVÁNÍ HRÁČE BEZ MÍČKU
- Návyk neustálého pohybu a hledání volného prostoru pro přihrávku
PŘIHRÁVÁNÍ A ZPRACOVÁNÍ MÍČKU
- Přihrávání v pohybu tahem forhend
- Přihrávání v pohybu tahem bekhend
- Přihrávání v pohybu zápěstím forhend
- Přihrávání v pohybu zápěstím bekhend
- Přihrávání v pohybu vpřed i vzad
- Návyky důrazu před brankou
- Zpracování nahrávky nohou, na prsa atd.
STŘELBA
- Zvednutí míčku tahem na místě
- Zvednutí míčku tahem v běhu
- Nácvik střelby tahem z místa
- Nácvik střelby tahem z běhu
- Návyky dorážení míčků
- Návyky připravené florbalky
- Lobování tahem
OBSAZOVÁNÍ HRÁČE S MÍČKEM
- Základy odebírání míčku hokejkou
- Základy odebírání míčku tělem
- Vhazování
- Základy osobní obrany
- Základy osobního napadání
SPOLUPRÁCE
- Přihraj a běž
- Základy pohybu po hřišti
HRA (střídání max. 80 sec.)
- Na malém prostoru 1:1 – napadání
- Na malém prostoru 2:2 – napadání
- Na malém prostoru 3:3 – napadání
- Výjimečně 5:5 na malém prostoru – napadání
- Různé modifikace (2 míčky, jinak branky, atd.)
Každý hráč vycházející z kategorie PŘÍPRAVKA by měl zvládat všechny
dané body v rychlosti a v plném pohybu, pokud zvládá všechny dané
body dříve, je snaha ho přesunout do kategorie vyšší.
Mladší žáci
Cvičení provádět v co nejvyšším tempu, pozitivně děti motivovat tak, aby všechna cvičení dělaly se zapálením a tudíž v plné rychlosti a správně! Většinu cvičení provádět v pohybu, ne staticky ve stoje.
TEORETICKÁ PŘÍPRAVA
- Pravidla florbalu
- Hygiena a životospráva sportovce
- Denní režim
- Základy grafického značení florbalu
- Klubismus
- Dynamický strečink (před tréninkem)
- Statický strečink (po tréninku)
VŠEOBECNÁ PŘÍPRAVA
- Atletická abeceda
- Obratnostní cvičení
- Kompenzační cvičení
- Odrazová cvičení
- Rychlostní cvičení
VEDENÍ MÍČKU
- Zdokonalování věcí viz. elévové
- Zrychlování prováděných věcí
- Vedení míčku v koordinačně těžších situacích (malý prostor, změna směru)
- Nácvik vedení míčku bez zrakové kontroly
UVOLŇOVÁNÍ HRÁČE S MÍČKEM
- Zdokonalování věcí viz. elévové
- Zrychlování
- Nácvik zpětné kličky pod tlakem prováděných věcí
- Nácvik uvolňování rychlou narážečkou
- Uvolňování prudkou změnou směru
UVOLŇOVÁNÍ HRÁČE BEZ MÍČKU
- Návyk neustálého pohybu a hledání volného prostoru pro přihrávku
- Uvolňování změnou směru a rychlosti
- Nácvik základních pohybů pro založení útoků v obranném pásmu
STŘELBA
- Zdokonalování střelby viz. elévové
- Nácvik střelby po otočce (mezidribling)
- Nácvik rychlé střelby tahem/příklepem po kličce
- Nácvik rychlé střelby tahem/příklepem po nahrávce
- Nácvik „Švédské“ střelby zápěstím
- Nácvik střelby/zakončení z těsné blízkosti
- Nácvik střelby bekhendem tahem
- Nácvik střelby bekhendem rychlým švihem
- Automatizace tečování a dorážení
PŘIHRÁVÁNÍ A ZPRACOVÁNÍ MÍČKU
- Zdokonalování přihrávání a zpracování míčku po ruce i přes ruku
- Nácvik delších nahrávek
- Přihrávky přes překážky
- Skákavé přihrávky
- Přihrávání přes florbalku protihráče
- Zpracování nahrávky nohou a na prsa v běhu
- Zdokonalování lobování tahem
- Lobování rychlým švihem
- Přihrávky s využitím mantinelu (i rohů)
- Zpracování nepřesných nahrávek
OBSAZOVÁNÍ HRÁČE S MÍČKEM
- Zdokonalování věcí viz. elévové
- Napadání soupeře
- Obsazování soupeře s míčkem, postavení a těsnost obsazování
- Odebírání v osobních soubojích (střed, roh, mantinel a další)
OBSAZOVÁNÍ HRÁČE BEZ MÍČKU
- Obsazování dle vlastního postavení směrem k vlastní brance a soupeři
BLOKOVÁNÍ STŘEL
- Osobní zodpovědnost za zachycení míčku
- Blokování florbalkou
- Blokování tělem
SPOLUPRÁCE
- Nácvik řešení situace 2:0
- Nácvik řešení situace 2:1
- Zdokonalení přihraj a běž
- Nácvik křížení
- Nácvik přenechání míčku
- Nácvik základního pohybu při založení útoku z obranného pásma
- Zlepšování osobní obrany
- Seznámení se základním rozestavením 2:1:2
- Zlepšování osobního napadání
HRA (střídání max. 90 sec.)
- Na malém prostoru 1:1 – napadání
- Na malém prostoru 2:2 – napadání
- Na malém prostoru 3:3 – napadání
- Na 5:5 na malém prostoru – napadání
- Různé modifikace (2 míčky, jinak branky, atd.)
Každý hráč vycházející z kategorie MLADŠÍ ŽÁCI by měl zvládat všechny dané body
v plné rychlosti a v plném pohybu, pokud zvládá všechny dané body dříve,
je snaha ho přesunout do kategorie vyšší.
Starší žáci
Cvičení provádět v co nejvyšším tempu, pozitivně děti motivovat tak, aby všechna cvičení dělaly se zapálením a tudíž v plné rychlosti a správně! Většinu cvičení provádět v pohybu, ne staticky ve stoje.
TEORETICKÁ PŘÍPRAVA
- Pravidla florbalu
- Hygiena a životospráva sportovce
- Denní režim
- Základy grafického značení florbalu
- Hodnocení utkání v jednoduché formě
- Klubismus
- Dynamický strečink
- Statický strečink
- Vytrvalost
VŠEOBECNÁ PŘÍPRAVA
- Atletická abeceda
- Obratnostní cvičení
- Kompenzační cvičení
- Odrazová cvičení
- Rychlostní cvičení
- Silová cvičení
UVOLŇOVÁNÍ HRÁČE S MÍČKEM
- Zdokonalování věcí viz. mladší žáci
- Uvolňování při různých omezeních (časově, prostorově, atd.)
- Uvolňování několikanásobnou změnou pohybu
- Zrychlování prováděných věcí
UVOLŇOVÁNÍ HRÁČE BEZ MÍČKU
- Uvolňování změnou rychlosti
- Uvolňování prudkou změnou pohybu
- Timing (správné načasování pohybu)
VEDENÍ MÍČKU
- Zdokonalování vedení míčku bez zrakové kontroly
- Zdokonalování vedení míčku v koordinačně těžších situacích (malý prostor, změna směru, pod tlakem)
STŘELBA
- Zdokonalování střelby viz. mladší žáci
- Základy střelby krátkým golfovým úderem
- Střelba přes ruku
- Cvičení na koncovku pod tlakem
- Cvičení na koncovku na malém brankovišti
- Střelba do přesných částí branky
- Automatizace tečování a dorážení
- Obratnostní zakončení před brankou
- Timing naběhnutí do střeleckého prostoru
- Střelba přes soupeře v oblasti branky
PŘIHRÁVÁNÍ A ZPRACOVÁNÍ MÍČKU
- Zdokonalování věcí viz. mladší žáci
- Přihrávání v situaci pod tlakem
- Nácvik okamžité přihrávky po vyhraném osobním souboji
- Přihrávání v osobním souboji
- Zdokonalování přihrávek vzduchem
OBSAZOVÁNÍ HRÁČE S MÍČKEM
- Zdokonalování věcí viz. mladší žáci
OBSAZOVÁNÍ HRÁČE BEZ MÍČKU
- Volné obsazování
- Těsné obsazování
BLOKOVÁNÍ STŘEL
- Zdokonalování věcí viz. mladší žáci
SPOLUPRÁCE
- Zdokonalování věcí viz. mladší žáci
- Nácvik základů přebírání
- Nácvik základní odstupování
- Zdokonalování založení útoku
- Obranný systém 2:1:2 v pásmu
- Obranný systém 2:1:2 napadání
- Komunikace na celém hřišť
- Postavení hráče mezi hráčem s míčkem a vlastní brankou
- Řešení situace 1:2
- Řešení situace 2:2
- Řešení situace 2:3
- Přebírání
- Zajišťování
ÚTOČNÉ A OBRANNÉ SYSTÉMY
- Zdokonalování přihraj a běž
- Nácvik založení postupného útoku
- Nácvik založení rychlého útoku
- Rozvinutí postupného útoku
- Rozvinutí rychlého útoku
- Zakončení rychlého útoku
- Zakončení postupného útoku
KOMBINACE ÚTOČNÉ
- Zpětná přihrávka, shození
- Řešení situací 2:1 a 2:2
- Řešení situací 3:2 a 3:3
- Využití přenesení hry ze slabého do silného prostoru
- Řešení protiútoku
- Nácvik pohybu při napadání v útočném pásmu
- Nácvik základního rozestavení 2:1:2 na všech částech hřiště
- Čtení hry a zachycení přihrávky
- Střídání agresivní a pasivní hry (vysvětlení)
- Základy bekčekingu
KOMBINACE OBRANNÉ
- Nácvik zdvojování
- Nácvik přebírání
- Nácvik odstupování
HRA (střídání max. 90 sec.)
- Na malém prostoru 3:3 – napadání
- V osobní obraně
- Hra 5:5 rozestavení 2:1:2 napadání
- Hra 5:5 rozestavení 2:1:2 pasivní
- Různé modifikace (2 míčky, jinak postavené branky, atd.)
Každý hráč vycházející z kategorie STARŠÍ ŽÁCI by měl zvládat
všechny dané body v plné rychlosti a v plném pohybu,
pokud zvládá všechny dané body dříve,
je snaha ho přesunout do kategorie vyšší.
Dorostenci
Cvičení provádět v co nejvyšším tempu, pozitivně hráče motivovat tak, aby všechna cvičení dělaly se zapálením a tudíž v plné rychlosti a správně! Zaměřit se na vnitřní motivaci každého hráče individuálně. Zaměřit se na cíle jednotlivých hráčů do budoucna (juniorský tým, mužská extraliga)
TEORETICKÁ PŘÍPRAVA
- Pravidla florbalu
- Hygiena a životospráva sportovce
- Denní režim
- Zvládnuté grafické značení florbalu
- Hodnocení utkání v jednoduché formě
- Základy první pomoci
- Hodnocení utkání ve větší formě
- Videorozbory
- Historie a současnost florbalu
- Klubismus
VŠEOBECNÁ PŘÍPRAVA
- Atletická abeceda
- Obratnostní cvičení
- Kompenzační cvičení
- Odrazová cvičení
- Rychlostní cvičení
- Silová cvičení
- Dynamický strečink (před)
- Statický strečink (po)
- Vytrvalost
UVOLŇOVÁNÍ HRÁČE S MÍČKEM
- Zdokonalování věcí viz. starší žáci
UVOLŇOVÁNÍ HRÁČE BEZ MÍČKU
- Zdokonalování střelby viz. starší žáci
VEDENÍ MÍČKU
- Zdokonalování vedení míčku viz. starší žáci
- Vedení míčku v situacích 1:2
STŘELBA
- Zdokonalování věcí viz. starší žáci
PŘIHRÁVÁNÍ A ZPRACOVÁNÍ MÍČKU
- Zdokonalování věcí viz. starší žáci
OBSAZOVÁNÍ HRÁČE S MÍČKEM
- Zdokonalování věcí viz. starší žáci
BLOKOVÁNÍ STŘEL
- Zdokonalování věcí viz. starší žáci
SPOLUPRÁCE
- Zdokonalování věcí viz. starší žáci
- Obranný systém 2:1:2 v pásmu
- Obranný systém 2:1:2 napadání
OBSAZOVÁNÍ HRÁČE BEZ MÍČKU
- Zdokonalování věcí viz. starší žáci
ÚTOČNÉ A OBRANNÉ SYSTÉMY
- Nácvik obranného systému BOX – play (přepínání z osobní do zónové obrany)
- Nácvik založení postupného útoku proti 2:1:2
- Nácvik založení postupného útoku proti 2:2:1
- Nácvik základního pohybu při rotacích
- Zdokonalování bekčekingu
KOMBINACE ÚTOČNÉ
- Nácvik útočných kombinací na polovině soupeře
- Řešení rovnovážných situací 5:5
- Řešení rovnovážných situací 4:4
- Řešení rovnovážných situací 3:3
KOMBINACE OBRANNÉ
- Zdokonalování viz. starší žáci
- Nácvik obranných kombinací s přebíráním
- Nácvik obranných kombinací s osobní obranou
- Nácvik obranných kombinací při rotacích
- Hra v osobní obraně
OSLABENÍ
- základní rozestavení oslabení 2:2
- základní rozestavení oslabení 1:2:1
- základní rozestavení oslabení 1:1:2
- pohyb hráčů ve všech systémech
PŘESILOVÁ HRA
- Základní rozestavení hráčů 1:3:1
- Základní rozestavení hráčů 2:1:2
HRA (střídání max. 90 sec.)
- Hra na malém prostoru 3:3 – napadání
- Hra 5:5 rozestavení 2:1:2 napadání
- Hra 5:5 rozestavení 2:1:2 pasivní
- Hra 5:5 zkoušení ostatních obranných i útočných systémů (2:2:1, W, 1:2:1, osobka)
- Různé modifikace (2 míčky, jinak branky, atd.)
Každý hráč vycházející z kategorie DOROSTENCI by měl zvládat
všechny dané body v plné rychlosti a v plném pohybu,
pokud zvládá všechny dané body dříve,
je snaha ho přesunout do kategorie vyšší.
ČINNOST BRANKÁŘŮ DLE VĚKOVÉ STRUKTURY
Elévové
- Nízká míra specializace – v brance se protáčí všichni hráči, hledá se přirozené nadání
- Koordinační cvičení s míčkem
- Agility a opičí dráhy
- Hry a individuální cvičení s míčkem
- Hry a skupinové cvičení s míčkem
- Reakce na různé stimuly
- Zásady základního postoje (nesedět na patách, neopírat se o ruce, neležet na boku)
- Zásady správného postavení v brankovišti
- Pro přesun přecházet co nejčastěji do stoje
- Bojovat o míč v předbrankovém prostoru
Mladší žáci
- Postupná specializace – zúžení okruhu potenciálních brankářů na 3-4, důraz na vrozené předpoklady a všeobecný sportovní talent (brankář kvalitně chytat chce a dokáže)
- Rychlá rotace brankářů v brance (cca po max. 2 minutách) pro zamezení vzniku špatných návyků (správné provedení nelze trénovat v únavě)
- Rozvinutá koordinační cvičení s míčkem či s malým medicinbalem
- Agility a opičí dráhy s vloženými prvky a reakcemi na různé stimuly
- Hry a individuální cvičení s míčkem
- Hry a skupinové cvičení s míčkem
- Správné provedení základního postoje (osa těla kolmo k zemi, rozložení váhy na kolenou 50:50, pozice rukou s pravým úhlem v lokti)
- Základy pohybu v brankovišti (bruslení, minikrůčky)
- Pravidelné stoupání si při prodlevě mezi střelami delší než cca 5 vteřin v rámci cvičení
- Rozvoj orientace v prostoru brankoviště a čtení hry
- Základy správného výhozu (ve stoje, z hrany velkého brankoviště – nutné 2-3 rychlé kroky, horní výhoz x spodní výhoz)
- Agresivita v boji o míč v předbrankovém prostoru
- Posilování vlastní vahou, výdrže
Starší žáci
- Finální specializace – okruh brankářů tvoří cca 2-3 hráči s nejlepšími předpoklady (brankář kvalitně chytat chce a dokáže)
- Rychlá rotace brankářů v brance (cca po max. 2 minutách) pro zamezení vzniku špatných návyků (správné provedení nelze trénovat v únavě)
- Komplexní koordinační cvičení s míčkem či s malým medicinbalem
- Agility a opičí dráhy s výraznou změnou rytmu a druhem zátěže (agility – rychlost – rovnováha – reakce na stimul apod.)
- Komplexní individuální cvičení s míčkem
- Soutěže a komplexní skupinové cvičení s míčkem
- Správné provedení základního postoje (osa, váha, ruce) v pohybu
- Správná technika pohybu v brankovišti (bruslení, minikrůčky)
- Správné pohybové mechanizmy – tzv. „práce po oblouku“
- Pravidelné stoupání si při prodlevě mezi střelami delší než cca 5 vteřin v rámci cvičení
- Stoupání si po zisku míče, navázání pohybu ve stoje na pohyb míče v založení
- Orientace v prostoru brankoviště a čtení hry
- Využívání výhozů pro založení útoku (cca 80% výhozů je po zemi na hráče na vlastní polovině)
- Agresivita v boji o míč v předbrankovém prostoru (správná reakce na dorážky, okamžitý návrat do základního postoje po zákroku)
- Využívání balančních pomůcek (posilování tonických svalů, obratnost, hry s míčkem)
- Plyometrické posilování pro rozvoj dynamiky (švédské bedny, medicinbaly, švihadla)
- Postupné zapojení videorozborů pro objektivní zpětnou vazbu a podporu rozvoje
Dorostenci
- Rychlá rotace brankářů v brance (cca po max. 2 minutách) pro zamezení vzniku špatných návyků (správné provedení nelze trénovat v únavě)
- Komplexní koordinační cvičení s míčkem či s medicinbalem
- Agility a opičí dráhy s výraznou změnou rytmu a druhem zátěže (agility – rychlost – rovnováha – reakce na stimul apod.)
- Komplexní individuální cvičení s míčkem
- Soutěže a komplexní skupinové cvičení s míčkem
- Správné provedení základního postoje (osa, váha, ruce) pod simulovaným zápasovým tlakem
- Zautomatizovaná technika pohybu v brankovišti (bruslení, minikrůčky) – rozvoj síly, rychlosti a vytrvalosti pro agresivní a chladnokrevné řešení herních situací
- Správné pohybové mechanismy – tzv. „práce po oblouku“, zmenšování střeleckého úhlu, přesun podle pozice míče, základní nastavení odpovědnosti za řešení vybraných herních situací (2 na 1, 3 na 2, hra za brankou)
- Pravidelné stoupání si při prodlevě mezi střelami delší než cca 5 vteřin v rámci cvičení
- Stoupání si po zisku míče, navázání pohybu ve stoje na pohyb míče v založení, pohyb na hraně velkého brankoviště při hře na soupeřově polovině
- Ovládnutí prostoru velkého brankoviště
- Využívání výhozů pro manipulaci se soupeřovým obranným blokem (cca 80% výhozů je po zemi na hráče na vlastní polovině)
- Agresivita v boji o míč v předbrankovém prostoru (správná reakce na dorážky, okamžitý návrat do základního postoje po zákroku)
- Využívání balančních pomůcek (posilování tonických svalů, obratnost, hry s míčkem)
- Plyometrické posilování pro rozvoj dynamiky (švédské bedny, medicinbaly, švihadla)
- Základy taktické a psychologické přípravy (simulovaný zápasový tlak, drobné úkoly taktického charakteru v rámci tréninku, koncentrace)
- Základní znalost herních systému a mechanizmů pro rozvoj čtení hry a návyk zápasové komunikace směrem k hráčům
- Pravidelné zapojení videorozborů pro objektivní zpětnou vazbu a podporu rozvoje