Metodika

SPORTOVNÍ PŘÍPRAVA HRÁČŮ

Sportovní příprava dětí musí obsahovat vždy rozvoj všech pohybových
schopností, s přihlédnutím k jednotlivým senzitivním období.

Obecná tabulka - rozdělení

Etapa

Kategorie

Věk

Charakter přípravy

% všestranné/speciální

1.

Přípravka

0 – 9

Všestranná

80/20

2.

Elévové

9 – 11

Všestranná

60/40

3.

Mladší žáci

11 – 13

Všestranně specializovaná

50/50

4.

Starší žáci

13 – 15

Všestranně specializovaná

40/60

5.

Dorostenci

15 – 17

Speciální příprava

35/65

6.

Junioři

17 – 19

Speciální příprava

30/70

7.

Muži

19 –

Vrcholová příprava

10/90

Doporučované poměry času vyjádřené v % věnované
rozvoji jednotlivých pohybových schopností:

V rámci času věnovanému na tréninku OSP i FLORBALU

Kategorie

Rychlost

Obratnost

Síla

Vytrvalost

Hry

Přípravka

20%

30%

0%

30%

40%

Elévové

20%

20%

10%

15%

35%

Mladší žáci

20%

20%

10%

15%

35%

Starší žáci

20%

15%

15%

15%

30%

Dorostenci

20%

15%

20%

20%

25%

Junioři

20%

15%

20%

25%

20%

NÁCVIK FLORBALOVÝCH DOVEDNOSTÍ:

Specializace podle jednotlivých postů provádět nejdříve od kategorie
starší žáci (snaha o univerzálnost hráčů)

ČINNOST BRANKÁŘŮ DLE VĚKOVÉ STRUKTURY

Přípravka

Všechna cvičení provádět zábavnou a hravou formou,
pozitivně děti motivovat tak, aby všechna cvičení dělaly se
zapálením a tudíž v plné rychlosti a správně!

TEORETICKÁ PŘÍPRAVA

  • Základy pravidel
  • Základy hygieny
  • Denní režim
  • Atletická abeceda
  • Dynamický strečink (před)
  • Statický strečink (po)

VŠEOBECNÁ PŘÍPRAVA

  • Obratnostní cvičení
  • Rychlostní cvičení
  • Kompenzační cvičení

VEDENÍ MÍČKU

  • Tlačení míčku vpřed i vzad
  • Tažení míčku vpřed i vzad
  • Vedení míčku v různorodých slalomových drahách
  • Krátký a dlouhý hokejový dribling na místě
  • Krátký a dlouhý hokejový dribling v běhu
  • Krátký a dlouhý florbalový dribling na místě
  • Krátký a dlouhý florbalový dribling v běhu  

PŘIHRÁVÁNÍ A ZPRACOVÁNÍ MÍČKU

  • Základy nahrávek tahem na místě
  • Základy nahrávek tahem v pohybu
  • Stažení přihrávek pohybem florbalky za tělo
  • Ukazování si florbalkou na přijíždějící míček

HRA

  • Různé hry s florbalkou a míčkem
  • Hra formou malého florbalu 1:1, 2:2 a 3:3
  • Různé modifikace (2 míčky, jinak branky, atd.)

Každý hráč vycházející z kategorie PŘÍPRAVKA by měl zvládat všechny
dané body v rychlosti a v plném pohybu, pokud zvládá všechny dané
body dříve, je snaha ho přesunout do kategorie vyšší.

Elévové

Cvičení provádět co nejvíce formou soutěží, individuálních i týmových.
Pozitivně děti motivovat tak, aby všechna cvičení dělaly se zapálením
a tudíž v plné rychlosti a správně! Většinu cvičení provádět v pohybu,
ne staticky ve stoje!

TEORETICKÁ PŘÍPRAVA

  • Základy pravidel
  • Základy hygieny
  • Denní režim
  • Klubismus
  • Dynamický strečink (před)
  • Statický strečink (po)

VŠEOBECNÁ PŘÍPRAVA

  • Atletická abeceda
  • Obratnostní cvičení
  • Kompenzační cvičení
  • Rychlostní cvičení

VEDENÍ MÍČKU

  • Krátký a dlouhý hokejový dribling na místě
  • Krátký a dlouhý hokejový dribling v běhu
  • Krátký a dlouhý florbalový dribling na místě
  • Krátký a dlouhý florbalový dribling v běhu
  • Vedení hokejovým driblingem vpřed i vzad
  • Vedení florbalovým driblingem vpřed i vzad
  • Tlačení míčku vpřed i vzad
  • Tažení míčku vpřed i vzad
  • Vedení míčku v slalomových drahách
  • vpřed i vzad + obratnostní prvky
  • Vedení míčku jednou rukou (horní)
  • Vedení míčku na bekhendu
  • Dribling ve vzduchu

UVOLŇOVÁNÍ HRÁČE S MÍČKEM

  • Přehazování míčku přes překážku (mantinel…)
  • Otočka forhendová, bekhendová
  • Kličkování
  • Stahovačky (různé typy)
  • Prohazování soupeře
  • Základy klamání
  • Pokrytí míčku tělem
  • Situace 1:1

UVOLŇOVÁNÍ HRÁČE BEZ MÍČKU

  • Návyk neustálého pohybu a hledání volného prostoru pro přihrávku

PŘIHRÁVÁNÍ A ZPRACOVÁNÍ MÍČKU

  • Přihrávání v pohybu tahem forhend
  • Přihrávání v pohybu tahem bekhend
  • Přihrávání v pohybu zápěstím forhend
  • Přihrávání v pohybu zápěstím bekhend
  • Přihrávání v pohybu vpřed i vzad
  • Návyky důrazu před brankou
  • Zpracování nahrávky nohou, na prsa atd.

STŘELBA

  • Zvednutí míčku tahem na místě
  • Zvednutí míčku tahem v běhu
  • Nácvik střelby tahem z místa
  • Nácvik střelby tahem z běhu
  • Návyky dorážení míčků
  • Návyky připravené florbalky
  • Lobování tahem

OBSAZOVÁNÍ HRÁČE S MÍČKEM

  • Základy odebírání míčku hokejkou
  • Základy odebírání míčku tělem
  • Vhazování
  • Základy osobní obrany
  • Základy osobního napadání

SPOLUPRÁCE

  • Přihraj a běž
  • Základy pohybu po hřišti

HRA (střídání max. 80 sec.)

  • Na malém prostoru 1:1 – napadání
  • Na malém prostoru 2:2 – napadání
  • Na malém prostoru 3:3 – napadání
  • Výjimečně 5:5 na malém prostoru – napadání
  • Různé modifikace (2 míčky, jinak branky, atd.)

Každý hráč vycházející z kategorie PŘÍPRAVKA by měl zvládat všechny
dané body v rychlosti a v plném pohybu, pokud zvládá všechny dané
body dříve, je snaha ho přesunout do kategorie vyšší.

Mladší žáci

Cvičení provádět v co nejvyšším tempu, pozitivně děti motivovat tak, aby všechna cvičení dělaly se zapálením a tudíž v plné rychlosti a správně! Většinu cvičení provádět v pohybu, ne staticky ve stoje.

TEORETICKÁ PŘÍPRAVA

  • Pravidla florbalu
  • Hygiena a životospráva sportovce
  • Denní režim
  • Základy grafického značení florbalu
  • Klubismus
  • Dynamický strečink (před tréninkem)
  • Statický strečink (po tréninku)

VŠEOBECNÁ PŘÍPRAVA

  • Atletická abeceda
  • Obratnostní cvičení
  • Kompenzační cvičení
  • Odrazová cvičení
  • Rychlostní cvičení

VEDENÍ MÍČKU

  • Zdokonalování věcí viz. elévové
  • Zrychlování prováděných věcí
  • Vedení míčku v koordinačně těžších situacích (malý prostor, změna směru)                      
  • Nácvik vedení míčku bez zrakové kontroly

UVOLŇOVÁNÍ HRÁČE S MÍČKEM

  • Zdokonalování věcí viz. elévové
  • Zrychlování
  • Nácvik zpětné kličky pod tlakem prováděných věcí
  • Nácvik uvolňování rychlou narážečkou
  • Uvolňování prudkou změnou směru

UVOLŇOVÁNÍ HRÁČE BEZ MÍČKU

  • Návyk neustálého pohybu a hledání volného prostoru pro přihrávku
  • Uvolňování změnou směru a rychlosti
  • Nácvik základních pohybů pro založení útoků v obranném pásmu

STŘELBA

  • Zdokonalování střelby viz. elévové
  • Nácvik střelby po otočce (mezidribling)
  • Nácvik rychlé střelby tahem/příklepem po kličce            
  • Nácvik rychlé střelby tahem/příklepem po nahrávce
  • Nácvik „Švédské“ střelby zápěstím
  • Nácvik střelby/zakončení z těsné blízkosti
  • Nácvik střelby bekhendem tahem
  • Nácvik střelby bekhendem rychlým švihem
  • Automatizace tečování a dorážení

PŘIHRÁVÁNÍ A ZPRACOVÁNÍ MÍČKU

  • Zdokonalování přihrávání a zpracování míčku po ruce i přes ruku
  • Nácvik delších nahrávek
  • Přihrávky přes překážky
  • Skákavé přihrávky
  • Přihrávání přes florbalku protihráče
  • Zpracování nahrávky nohou a na prsa v běhu
  • Zdokonalování lobování tahem
  • Lobování rychlým švihem
  • Přihrávky s využitím mantinelu (i rohů)
  • Zpracování nepřesných nahrávek

OBSAZOVÁNÍ HRÁČE S MÍČKEM

  • Zdokonalování věcí viz. elévové            
  • Napadání soupeře
  • Obsazování soupeře s míčkem, postavení a těsnost obsazování
  • Odebírání v osobních soubojích (střed, roh, mantinel a další)

OBSAZOVÁNÍ HRÁČE BEZ MÍČKU

  • Obsazování dle vlastního postavení směrem k vlastní brance a soupeři

BLOKOVÁNÍ STŘEL

  • Osobní zodpovědnost za zachycení míčku
  • Blokování florbalkou
  • Blokování tělem

SPOLUPRÁCE

  • Nácvik řešení situace 2:0
  • Nácvik řešení situace 2:1
  • Zdokonalení přihraj a běž
  • Nácvik křížení
  • Nácvik přenechání míčku            
  • Nácvik základního pohybu při založení útoku z obranného pásma
  • Zlepšování osobní obrany
  • Seznámení se základním rozestavením 2:1:2
  • Zlepšování osobního napadání

HRA (střídání max. 90 sec.)

  • Na malém prostoru 1:1 – napadání
  • Na malém prostoru 2:2 – napadání
  • Na malém prostoru 3:3 – napadání
  • Na 5:5 na malém prostoru – napadání
  • Různé modifikace (2 míčky, jinak branky, atd.)

Každý hráč vycházející z kategorie MLADŠÍ ŽÁCI by měl zvládat všechny dané body
v plné rychlosti a v plném pohybu, pokud zvládá všechny dané body dříve,
je snaha ho přesunout do kategorie vyšší.

Starší žáci

Cvičení provádět v co nejvyšším tempu, pozitivně děti motivovat tak, aby všechna cvičení dělaly se zapálením a tudíž v plné rychlosti a správně! Většinu cvičení provádět v pohybu, ne staticky ve stoje.

TEORETICKÁ PŘÍPRAVA

  • Pravidla florbalu
  • Hygiena a životospráva sportovce
  • Denní režim
  • Základy grafického značení florbalu
  • Hodnocení utkání v jednoduché formě
  • Klubismus
  • Dynamický strečink
  • Statický strečink
  • Vytrvalost

VŠEOBECNÁ PŘÍPRAVA

  • Atletická abeceda
  • Obratnostní cvičení
  • Kompenzační cvičení
  • Odrazová cvičení
  • Rychlostní cvičení
  • Silová cvičení

UVOLŇOVÁNÍ HRÁČE S MÍČKEM

  • Zdokonalování věcí viz. mladší žáci
  • Uvolňování při různých omezeních (časově, prostorově, atd.)
  • Uvolňování několikanásobnou změnou pohybu
  • Zrychlování prováděných věcí

UVOLŇOVÁNÍ HRÁČE BEZ MÍČKU

  • Uvolňování změnou rychlosti
  • Uvolňování prudkou změnou pohybu
  • Timing (správné načasování pohybu)

VEDENÍ MÍČKU

  • Zdokonalování vedení míčku bez zrakové kontroly
  • Zdokonalování vedení míčku v koordinačně těžších situacích (malý prostor, změna  směru, pod tlakem)

STŘELBA

  • Zdokonalování střelby viz. mladší žáci
  • Základy střelby krátkým golfovým úderem 
  • Střelba přes ruku            
  • Cvičení na koncovku pod tlakem
  • Cvičení na koncovku na malém brankovišti
  • Střelba do přesných částí branky
  • Automatizace tečování a dorážení
  • Obratnostní zakončení před brankou
  • Timing naběhnutí do střeleckého prostoru
  • Střelba přes soupeře v oblasti branky

PŘIHRÁVÁNÍ A ZPRACOVÁNÍ MÍČKU

  • Zdokonalování věcí viz. mladší žáci
  • Přihrávání v situaci pod tlakem
  • Nácvik okamžité přihrávky po vyhraném osobním souboji
  • Přihrávání v osobním souboji
  • Zdokonalování přihrávek vzduchem

OBSAZOVÁNÍ HRÁČE S MÍČKEM

  • Zdokonalování věcí viz. mladší žáci

OBSAZOVÁNÍ HRÁČE BEZ MÍČKU

  • Volné obsazování
  • Těsné obsazování

BLOKOVÁNÍ STŘEL

  • Zdokonalování věcí viz. mladší žáci

SPOLUPRÁCE

  • Zdokonalování věcí viz. mladší žáci
  • Nácvik základů přebírání
  • Nácvik základní odstupování
  • Zdokonalování založení útoku
  • Obranný systém 2:1:2 v pásmu
  • Obranný systém 2:1:2 napadání
  • Komunikace na celém hřišť
  • Postavení hráče mezi hráčem s míčkem a vlastní brankou
  • Řešení situace 1:2
  • Řešení situace 2:2
  • Řešení situace 2:3
  • Přebírání
  • Zajišťování

ÚTOČNÉ A OBRANNÉ SYSTÉMY

  • Zdokonalování přihraj a běž
  • Nácvik založení postupného útoku
  • Nácvik založení rychlého útoku
  • Rozvinutí postupného útoku
  • Rozvinutí rychlého útoku 
  • Zakončení rychlého útoku
  • Zakončení postupného útoku

KOMBINACE ÚTOČNÉ

  • Zpětná přihrávka, shození
  • Řešení situací 2:1 a 2:2
  • Řešení situací 3:2 a 3:3
  • Využití přenesení hry ze slabého do silného prostoru          
  • Řešení protiútoku
  • Nácvik pohybu při napadání v útočném pásmu
  • Nácvik základního rozestavení 2:1:2 na všech částech hřiště
  • Čtení hry a zachycení přihrávky
  • Střídání agresivní a pasivní hry (vysvětlení)
  • Základy bekčekingu

KOMBINACE OBRANNÉ

  • Nácvik zdvojování
  • Nácvik přebírání
  • Nácvik odstupování

HRA (střídání max. 90 sec.)

  • Na malém prostoru 3:3 – napadání
  • V osobní obraně
  • Hra 5:5 rozestavení 2:1:2 napadání
  • Hra 5:5 rozestavení 2:1:2 pasivní
  • Různé modifikace (2 míčky, jinak postavené branky, atd.)

Každý hráč vycházející z kategorie STARŠÍ ŽÁCI by měl zvládat
všechny dané body v plné rychlosti a v plném pohybu,
pokud zvládá všechny dané body dříve,
je snaha ho přesunout do kategorie vyšší.

Dorostenci

Cvičení provádět v co nejvyšším tempu, pozitivně hráče motivovat tak, aby všechna cvičení dělaly se zapálením a tudíž v plné rychlosti a správně! Zaměřit se na vnitřní motivaci každého hráče individuálně. Zaměřit se na cíle jednotlivých hráčů do budoucna (juniorský tým, mužská extraliga)

TEORETICKÁ PŘÍPRAVA

  • Pravidla florbalu
  • Hygiena a životospráva sportovce
  • Denní režim
  • Zvládnuté grafické značení florbalu
  • Hodnocení utkání v jednoduché formě
  • Základy první pomoci
  • Hodnocení utkání ve větší formě
  • Videorozbory
  • Historie a současnost florbalu
  • Klubismus

VŠEOBECNÁ PŘÍPRAVA

  • Atletická abeceda
  • Obratnostní cvičení
  • Kompenzační cvičení
  • Odrazová cvičení
  • Rychlostní cvičení
  • Silová cvičení
  • Dynamický strečink (před)
  • Statický strečink (po)
  • Vytrvalost

UVOLŇOVÁNÍ HRÁČE S MÍČKEM

  • Zdokonalování věcí viz. starší žáci

UVOLŇOVÁNÍ HRÁČE BEZ MÍČKU

  • Zdokonalování střelby viz. starší žáci

VEDENÍ MÍČKU

  • Zdokonalování vedení míčku viz. starší žáci
  • Vedení míčku v situacích 1:2 

STŘELBA

  • Zdokonalování věcí viz. starší žáci

PŘIHRÁVÁNÍ A ZPRACOVÁNÍ MÍČKU

  • Zdokonalování věcí viz. starší žáci

OBSAZOVÁNÍ HRÁČE S MÍČKEM

  • Zdokonalování věcí viz. starší žáci

BLOKOVÁNÍ STŘEL

  • Zdokonalování věcí viz. starší žáci

SPOLUPRÁCE

  • Zdokonalování věcí viz. starší žáci
  • Obranný systém 2:1:2 v pásmu
  • Obranný systém 2:1:2 napadání

OBSAZOVÁNÍ HRÁČE BEZ MÍČKU

  • Zdokonalování věcí viz. starší žáci

ÚTOČNÉ A OBRANNÉ SYSTÉMY

  • Nácvik obranného systému BOX – play (přepínání z osobní do zónové obrany)
  • Nácvik založení postupného útoku proti 2:1:2
  • Nácvik založení postupného útoku proti 2:2:1
  • Nácvik základního pohybu při rotacích
  • Zdokonalování bekčekingu

KOMBINACE ÚTOČNÉ

  • Nácvik útočných kombinací na polovině soupeře 
  • Řešení rovnovážných situací 5:5
  • Řešení rovnovážných situací 4:4
  • Řešení rovnovážných situací 3:3

KOMBINACE OBRANNÉ

  • Zdokonalování viz. starší žáci
  • Nácvik obranných kombinací s přebíráním
  • Nácvik obranných kombinací s osobní obranou
  • Nácvik obranných kombinací při rotacích
  • Hra v osobní obraně

OSLABENÍ

  • základní rozestavení oslabení 2:2
  • základní rozestavení oslabení 1:2:1
  • základní rozestavení oslabení 1:1:2
  • pohyb hráčů ve všech systémech

PŘESILOVÁ HRA

  • Základní rozestavení hráčů 1:3:1
  • Základní rozestavení hráčů 2:1:2

HRA (střídání max. 90 sec.)

  • Hra na malém prostoru 3:3 – napadání
  • Hra 5:5 rozestavení 2:1:2 napadání
  • Hra 5:5 rozestavení 2:1:2 pasivní
  • Hra 5:5 zkoušení ostatních obranných i útočných systémů (2:2:1, W, 1:2:1, osobka)
  • Různé modifikace (2 míčky, jinak branky, atd.)

Každý hráč vycházející z kategorie DOROSTENCI by měl zvládat
všechny dané body v plné rychlosti a v plném pohybu,
pokud zvládá všechny dané body dříve,
je snaha ho přesunout do kategorie vyšší.

ČINNOST BRANKÁŘŮ DLE VĚKOVÉ STRUKTURY

Elévové

  • Nízká míra specializace – v brance se protáčí všichni hráči, hledá se přirozené nadání
  • Koordinační cvičení s míčkem
  • Agility a opičí dráhy
  • Hry a individuální cvičení s míčkem
  • Hry a skupinové cvičení s míčkem
  • Reakce na různé stimuly
  • Zásady základního postoje (nesedět na patách, neopírat se o ruce, neležet na boku)
  • Zásady správného postavení v brankovišti
  • Pro přesun přecházet co nejčastěji do stoje
  • Bojovat o míč v předbrankovém prostoru

Mladší žáci

  • Postupná specializace – zúžení okruhu potenciálních brankářů na 3-4, důraz na vrozené předpoklady a všeobecný sportovní talent (brankář kvalitně chytat chce a dokáže)
  • Rychlá rotace brankářů v brance (cca po max. 2 minutách) pro zamezení vzniku špatných návyků (správné provedení nelze trénovat v únavě)
  • Rozvinutá koordinační cvičení s míčkem či s malým medicinbalem
  • Agility a opičí dráhy s vloženými prvky a reakcemi na různé stimuly
  • Hry a individuální cvičení s míčkem
  • Hry a skupinové cvičení s míčkem
  • Správné provedení základního postoje (osa těla kolmo k zemi, rozložení váhy na kolenou 50:50, pozice rukou s pravým úhlem v lokti)
  • Základy pohybu v brankovišti (bruslení, minikrůčky)
  • Pravidelné stoupání si při prodlevě mezi střelami delší než cca 5 vteřin v rámci cvičení
  • Rozvoj orientace v prostoru brankoviště a čtení hry
  • Základy správného výhozu (ve stoje, z hrany velkého brankoviště – nutné 2-3 rychlé kroky, horní výhoz x spodní výhoz)
  • Agresivita v boji o míč v předbrankovém prostoru
  • Posilování vlastní vahou, výdrže

Starší žáci

  • Finální specializace – okruh brankářů tvoří cca 2-3 hráči s nejlepšími předpoklady (brankář kvalitně chytat chce a dokáže)
  • Rychlá rotace brankářů v brance (cca po max. 2 minutách) pro zamezení vzniku špatných návyků (správné provedení nelze trénovat v únavě)
  • Komplexní koordinační cvičení s míčkem či s malým medicinbalem
  • Agility a opičí dráhy s výraznou změnou rytmu a druhem zátěže (agility – rychlost – rovnováha – reakce na stimul apod.)
  • Komplexní individuální cvičení s míčkem
  • Soutěže a komplexní skupinové cvičení s míčkem
  • Správné provedení základního postoje (osa, váha, ruce) v pohybu
  • Správná technika pohybu v brankovišti (bruslení, minikrůčky)
  • Správné pohybové mechanizmy – tzv. „práce po oblouku“
  • Pravidelné stoupání si při prodlevě mezi střelami delší než cca 5 vteřin v rámci cvičení
  • Stoupání si po zisku míče, navázání pohybu ve stoje na pohyb míče v založení
  • Orientace v prostoru brankoviště a čtení hry
  • Využívání výhozů pro založení útoku (cca 80% výhozů je po zemi na hráče na vlastní polovině)
  • Agresivita v boji o míč v předbrankovém prostoru (správná reakce na dorážky, okamžitý návrat do základního postoje po zákroku)
  • Využívání balančních pomůcek (posilování tonických svalů, obratnost, hry s míčkem)
  • Plyometrické posilování pro rozvoj dynamiky (švédské bedny, medicinbaly, švihadla)
  • Postupné zapojení videorozborů pro objektivní zpětnou vazbu a podporu rozvoje

Dorostenci

  • Rychlá rotace brankářů v brance (cca po max. 2 minutách) pro zamezení vzniku špatných návyků (správné provedení nelze trénovat v únavě)
  • Komplexní koordinační cvičení s míčkem či s medicinbalem
  • Agility a opičí dráhy s výraznou změnou rytmu a druhem zátěže (agility – rychlost – rovnováha – reakce na stimul apod.)
  • Komplexní individuální cvičení s míčkem
  • Soutěže a komplexní skupinové cvičení s míčkem
  • Správné provedení základního postoje (osa, váha, ruce) pod simulovaným zápasovým       tlakem
  • Zautomatizovaná technika pohybu v brankovišti (bruslení, minikrůčky) – rozvoj síly, rychlosti a vytrvalosti pro agresivní a chladnokrevné řešení herních situací
  • Správné pohybové mechanismy – tzv. „práce po oblouku“, zmenšování střeleckého úhlu, přesun podle pozice míče, základní nastavení odpovědnosti za řešení vybraných herních situací (2 na 1, 3 na 2, hra za brankou)
  • Pravidelné stoupání si při prodlevě mezi střelami delší než cca 5 vteřin v rámci cvičení
  • Stoupání si po zisku míče, navázání pohybu ve stoje na pohyb míče v založení, pohyb na hraně velkého brankoviště při hře na soupeřově polovině
  • Ovládnutí prostoru velkého brankoviště
  • Využívání výhozů pro manipulaci se soupeřovým obranným blokem (cca 80% výhozů je po zemi na hráče na vlastní polovině)
  • Agresivita v boji o míč v předbrankovém prostoru (správná reakce na dorážky, okamžitý návrat do základního postoje po zákroku)
  • Využívání balančních pomůcek (posilování tonických svalů, obratnost, hry s míčkem)
  • Plyometrické posilování pro rozvoj dynamiky (švédské bedny, medicinbaly, švihadla)
  • Základy taktické a psychologické přípravy (simulovaný zápasový tlak, drobné úkoly taktického charakteru v rámci tréninku, koncentrace)
  • Základní znalost herních systému a mechanizmů pro rozvoj čtení hry a návyk zápasové komunikace směrem k hráčům
  • Pravidelné zapojení videorozborů pro objektivní zpětnou vazbu a podporu rozvoje